Samtal med Elisabeth Heier

Elisabeth Heier jobbar som fotograf, stylist, och med visuellt berättande i Oslo, Norge. Vi träffade Elisabeth lite kort i Köpenhamn på ett event hos New Works, som vi då precis hade inlett ett samarbete med, och sen dess har vi inspirerats och imponerats av hennes poetiska och stilsäkra bilder. Vi är glada att få vara med på ett hörn i hennes vackra hem när valen av textil till både gardiner och soffa hamnade hos oss. Inredningen andas lugn, harmoni och enkelhet och vi är nyfikna på att få veta mer om hur Elisabeth har tänkt kring färger och materialval. Och kanske något om hennes inspirationskällor.

A: I ett blogginlägg på Jotuns hemsida har jag läst om renoveringen av din lägenhet, bland annat färgval och val av golv. Dina val känns så helgjutna och tidlösa, hade du några ledord eller tydliga inspirationskällor när du satte i gång?

EH: Takk! Så hyggelig du synes det. Renoveringen og innredning av leiligheten, og å skapet et hjem for barna og meg, går en hel del på å dekke praktiske behov. Samtidig ønsker jeg det skal være et fristed, et godt sted å komme hjem til med materialer og farger som varer og jeg ikke går lei. Vi får så mange impulser utenfra hele tiden, det oppleves inspirerende og noen ganger som mentalt støy. Hjemme har jeg behov for roen og å omgi meg med varige, naturlige materialer. Det funksjonelle ligger i bunnen men jeg går bevisst på kompromiss med det noen ganger for å oppnå det estetiske uttrykket jeg ønsker. Gulvet for eksempel er en myk tresort, jeg visste det ville lett ville bli hakk og merker i det, men det er så deilig og mykt å trå på og ikke minst er det vakkert. Da ble det det.

Elisabeth Heir

Jeg elsker å våkne med lyset og har aldri stengt dagslyset ute fra soverommet. Det halvtransparente stoffet filtrerer sollyset så vakkert når den skinner inn på morgenen og lettheten i stoffet gjør at det nesten danser i brisen. Det er så herlig å våkne til!

A: Inför att sätta upp gardiner i ditt sovrum fick vi kontakt och skickade dig några klipprover på linnetyger i gråbeigea toner. På bilderna ser det ut som att tyget matchar väggarna i färg, var det din utgångspunkt? Vilken färg har du på väggarna?

EH: På veggene i soverommet har jeg valgt fargen 9918 Klassisk Hvit fra Jotun Lady og den sammen med gulvet i Douglasgran fra Dinesen var utgangspunktet for fargen jeg valgte på gardinstoffet. Jeg ønsket et lunt og mykt uttrykk og fargen på stoffet går så fint med både gulv og vegger, de binder det hele sammen.

A: Tyget du valde, Venere Mano Morbida är ett halvtransparent tyg, hur fungerar det i ett sovrum? Har du lagt till någon typ av mörkläggning eller tillhör du dem som inte störs av ljuset?

​EH: Jeg elsker å våkne med lyset og har aldri stengt dagslyset ute fra soverommet. Det halvtransparente stoffet filtrerer sollyset så vakkert når den skinner inn på morgenen og lettheten i stoffet gjør at det nesten danser i brisen. Det er så herlig å våkne til!

Venere Mano Morbida i färg 2231 hänger som gardin sovrummet.
På väggarna är det Klassisk Hvit från Jotun Lady som passar bra till tygets färg.
Närbild på linnetyget Venere Mano Morbida i färg 2231.
Elisabeth tycker om att vakna med ljuset, då fungerar ett semitransparent tyg fint.

Gardinenen tilfører en mykhet jeg savnet. De gjør også at rommene virker både større og at takhøyden ble enda litt høyere. Jeg har hengt gardinene helt oppe i taket på en skinne og fått de sydd i en lengde som gjør at de faller mykt ned på gulvet.

A: Till vardagsrummet föll valet på samma tygkvalitet fast i en naturvit ton, vilken färg har du på väggarna där?

EH: I stuen har jeg samme hvite farge som på soverommet, Klassisk Hvit, og fargen på stoffet går nesten i ett med veggfargen. Det var akkurat det jeg ønsket, å myke opp uttrykket og ramme de høye vinduene vakkert inn med lange lingardiner.

A: Vad tillför gardinerna ditt hem? Blev det skillnad på ljudnivå, eller insyn till exempel?

​EH: Gardinenen tilfører en mykhet jeg savnet. De gjør også at rommene virker både større og at takhøyden ble enda litt høyere. Jeg har hengt gardinene helt oppe i taket på en skinne og fått de sydd i en lengde som gjør at de faller mykt ned på gulvet. For akustikken gjør det også såklart underverker med tekstiler i et rom.

A: Soffan från Menu råkar också vara i ett tyg från oss som heter Vintage. Tyget är i linets naturliga färg och känns för mig som att det passar din ärliga och rena stil. Var det något du tänkte på när du valde tyg?

EH: Jeg gjør nok valgene på innredning intiutivt og med hjertet mer enn med hodet. Ønsket om å skape en følelse, hvordan hjemmet oppleves å være i kommer derfra. For å forsikre meg selv om at jeg får frem uttrykket jeg ønsker går jeg mer systematisk til verks og lager alltid collager der jeg setter sammen materialer, former og farger før jeg bestemmer meg. På samme måte hjemme som når jeg gjør jobbprosjekter som starter med en brief fra kunde der jeg jobber med å sette sammen et visuelt uttrykk kjennes det naturlig å gjøre hjemme og. Selv om mitt eget hjem utvikles over tid, utfra behov og budsjett, ligger det enkle, natulige i bunnen for alle valg jeg gjør på innredningen. Da jeg valgte Vintage på sofaen var det utfra ønsket om å ha et stoff som kjennes og ser naturlig ut, som har en tidløs farge jeg vil trives med i mange år, som oppleves varm og skjønn både visuelt og i bruk.

Vardagsrummet med Venere Mano Morbida i färg 1155. Soffa från Menu i vårt tyg Vintage.
Detalj från soffbordet.
Tyget på soffan från Menu heter Vintage, färgen är linets naturliga färg.
Möbeltyget Vintages i färg 3220 på soffan och i kudden.

A: Hur länge har du jobbat på det sättet du gör idag? Var det ett självklart val för dig? Berätta gärna om din väg.

EH: Karrieren ​min har gjort flere vendinger underveis. Det kjennes litt som en spennende reise der jeg ikke helt vet destinasjonen og ingen dag er helt lik den andre. Jeg studerte kunst og interiørdesign og jobbet som interiørdesigner i mange år før jeg gradvis gikk over til å gjøre det jeg gjør i dag. Nå jobber jeg både med foto, art direction, some management, storytelling og visuell identitet. Jeg er kjenner meg heldig som får jobbe med noen lokale møbel/interiør- og livsstilsbrands som tør å satse, er opptatt av bærekraft og kvalitet- der jeg ikke kun gjør foto men får være med å utvikle den visuelle profilen og jobbe med creative direction. Det gir så mye mer mening å jobbe helhetlig på denne måten og er en prosess jeg virkelig liker å ta del i. Menneskene er dedikerte og engasjerte og med samme lidenskap for arbeidet sitt som jeg selv har.

Hadde noen spurt meg for 20 år siden ville jeg ikke kunnet forutse hvor jeg er i dag. Samtidig som det føles naturlig, jeg jobber jo med estetikk fortsatt, har det ikke vært en planlagt vei. Jeg har grepet muligheter som har kommet, fulgt magefølesen og jobbet mye.

A: Har du något drömprojekt? Det kan vara vad som helst, inom foto, styling, inredning, eller vad som inspirerar dig mycket?

EH: Drømmeprosjektet må være å få lov å gjøre en bok, eller et magasin kanskje. Reise alle de stedene jeg drømmer om å se, med kamera i hånden. La alle inntrykk, stemniger og føleser visualiseres i foto. Og film! Det er utrolig spenndende å kombinere de to mediene. Både mennsker, arkitektur og natur. Lys, farger og teksturer. Noe som vekker følelser hos mottakeren. Jeg synes Dorothea Lange sa det så fint; The camera is an instrument that teaches people how to see without a camera.

Tack Elisabeth, vi ser fram emot att följa dig på vägen.