Samtal med Mathilda Brusewitz och Sanna Hall
Mathilda driver Brusewitz Communication, en PR-byrå baserad i Stockholm som är specialiserad på inredning, design och hantverk. Hon är även medgrundare av inredningsplattformen Talk To, som erbjuder personliga digitala konsultationer med inredningsexperter för att ge nya idéer och perspektiv på ditt hem. Vi började samarbeta med Mathilda för några år sedan och har sedan dess genomfört många fina projekt tillsammans. Därför känns det extra roligt att få presentera hennes vackra hem och berätta mer om vilka tyger som valts ut och hur de förvandlats till vackra gardiner och inredning i olika slag tillsammans med en av våra återförsäljare Spaces by Sanna.
Bostaden ligger i Gamla Enskede och har många av de klassiska sekelskiftesdetaljerna som generös takhöjd, djupa fönsternischer och kakelugn. Det stora sällskapsköket med öppen planlösning bidrar till en inbjudande och social atmosfär. Genom Mathildas vision har bostaden genomgått en varsam renovering där husets ursprungliga känsla, plats och arkitektur från 1911 har stått i centrum. De utgick från den grund som redan fanns och fokuserade mycket på att uppdatera materialvalen. I köket behölls stommarna, men överskåpen togs bort för att skapa en luftigare känsla, och en köksö lades till. Sten och kakel har bytts ut, golven har fått en mörkare ton, och väggar samt tak målades i en varm vit nyans. Ledorden för inredningen har varit värme, lugn och harmoni.
För Mathilda var gardiner en viktig del av inredningen och därför kopplades Spaces by Sanna in tidigt i projektet.
Sanna Hall driver Spaces by Sanna, och är en av våra återförsäljare som jobbar med helheten kring fönsterinredning. I hennes textilstudio i erbjuds skräddarsydd inredning- och gardindesign till privata hem och kontor. De gör handgjorda och måttbeställda gardiner, lampskärmar, mattor och accessoarer. Sanna är också en del av Mathildas Talk To.
Inför samtalet med Mathilda bad vi Sanna vara med för att få veta lite mer om processen och hur diskussionerna gick i alla val.



I köket ville jag ha en hissgardin med en mjuk, avslappnad och ledig känsla i upphängningen, något jag hade sett en del av i internationella inredningar men inte så mycket i Sverige. Jag valde tyget Venere Mano Morbida för att uppnå den önskade känslan.
A: Hur valde du ut vilka tyger du vill ha?
MB: Jag hade en tydlig bild i mitt huvud vad jag ville uppnå med tygerna. Jag fick hjälp av Pia på Astrid att välja textilier som passade min vision. Sedan samarbetade jag med Sanna på Spaces By Sanna för att realisera mina idéer, vilket hon gjorde på ett fantastiskt sätt. Hon förstod precis vad jag var ute efter och det blev bättre än vad jag kunnat hoppats på.
Eftersom vi har en öppen planlösning mellan köket och vardagsrummet, ville jag använda olika gardiner för att markera dem som separata rum. I köket ville jag ha en hissgardin med en mjuk, avslappnad och ledig känsla i upphängningen, något jag hade sett en del av i internationella inredningar men inte så mycket i Sverige. Jag valde tyget Venere Mano Morbida för att uppnå den önskade känslan.
När det kom till vardagsrummet, ville jag ha handgjorda dubbelstänger i smide med ett skirare tyg baktill, kontrasterande mot textil med en grövre struktur framtill för att skapa en fin kontrast. Där använde vi tyget Venere Mano Morbida och Bergamo.




Till sovrummet valde jag tyget Ponza för sänggaveln, vilket jag tycker ger en klassisk känsla med sin fina lyster och struktur. För att komplettera sänggaveln sydde jag upp en lång sidenkudde i tyget Nora.
För att skapa tillräckligt mörker valde jag gardiner i tyget Savona med blackout och skenupphängning, eftersom de inte släpper in lika mycket ljus som gardiner med vanliga stänger. I barnens rum valde vi klassiska hissgardiner i Savona med blackout. I Bills rum använde vi också tyget Chiara för att rama in hans sovalkov, vilket skapar en mysig kojliknande känsla när man drar för gardinerna.
SH: När Mathilda kontaktade mig för rådgivning kring hennes gardiner hade hon precis köpt sitt hem och var i planeringsstadiet gällande renoveringen och inredningen. Att komma in tidigt i processen var en stor fördel då vi hade gott om tid att bolla idéer gällande stilen och känslan som Mathilda eftersökte. Mathilda hade en tydlig vision och jag minns att vi hade en tät kommunikation där bilder skickades fram och tillbaka tills vi hittade rätt! Att använda Astrids tyger till alla gardiner kändes självklart även från mitt håll då jag, efter att ha använt tygerna till en mängd gardinprojekt, känner väl till sortimentet och därmed hur tygerna ter sig både gällande design och uppsömnad!




A: Vilken känsla ville du uppnå när du valde tyger?
MB: När jag valde tyger var mitt mål att förstärka och bevara den autentiska känslan i hemmet och dess arkitektur. Jag strävade efter en balans mellan något lite rustikt och samtidigt elegant och klassiskt. Jag ville att varje rum skulle kännas mjukt och omfamnande.
A: Hade du en tydlig bild av hur du ville att gardinerna skulle sys och vilka stänger du skulle ha?
MB: Ja, absolut. Jag diskuterade det med Sanna, som var ett fantastiskt bollplank och förstod exakt vad jag var ute efter.
SH: Mathilda hade en tydlig målbild både gällande gardinerna och utifrån inspirationsbilder och tygprover hittade vi tillsammans uttrycket som Mathilda eftersträvade. Valet av textilier, gardindesign och gardinstänger uppfyller alla den funktion som Mathilda önskade utan att ge avkall på det estetiska! Till exempel gardinerna i vardagsrummet hänger på dubbla, specialtillverkade järnsmidesstänger där vi anpassat djupet på vägghållarna för att de skira gardinerna lättare ska kunna dras för och ifrån vid behov.


Det fina med att välja ett vackert tyg som pläd är att det med lätthet går att definiera en önskad stil utifrån val av textil till exempel ett grövre linne ger ett mer rustikt uttryck och ett tunt ulltyg ett elegant. Dessutom ett enkelt sätt att ändra om och förnya sovrummet! Här har vi använt tyget Nora som med sin glans och milda gula ton adderar ett lite lyxigt och flärdfullt uttryck.
A: Vi gillar att du har ett tyg som vanligtvis används för gardiner till överkast, fungerar det bra?
MB: Jag använder det som en pläd som ligger ovanpå överkastet så det blir inte mycket slitage. Älskar färgen och glansen i tyget. Ger en exklusiv känsla.
SH: Jag älskar mycket textil och lager på lager, vilket även Mathilda gör. Det var hennes idé att använda ett blankt tyg att lägga över överkastet, föra att mjuka upp och tillföra ytterligare en textur och färg vilket blev superbra! Det fina med att välja ett vackert tyg som pläd är att det med lätthet går att definiera en önskad stil utifrån val av textil till exempel ett grövre linne ger ett mer rustikt uttryck och ett tunt ulltyg ett elegant. Dessutom ett enkelt sätt att ändra om och förnya sovrummet! Här har vi använt tyget Nora som med sin glans och milda gula ton adderar ett lite lyxigt och flärdfullt uttryck.
A: Är det några detaljer du är extra nöjd med?
MB: Jag är så nöjd med hissgardinen i köket. Den är verkligen pricken över i:et och sätter verkligen tonen för hela rummet.
SH: Åh, just denna gardin är även en av mina favoriter! Ingen tvekan om att Venere MM blev ett perfekt val till just denna gardin. Roligt att denna design har blivit så efterfrågad nu och det är lätt att förstå varför. Med ett väl valt tyg och uttänkt design ger denna gardindesign ett mjukt och avslappnat uttryck samtidigt som den vackra texturen i tyget silar ljuset på ett fantastiskt vis!



När vi ändå har en expert som Sanna på tråden passar vi på att ställa lite fler frågor om fönsterinredning:
A: När i ett inredningsprojekt brukar du bli inblandad för fönsterinredningen?
SH: Eftersom jag ser gardiner som en del av inredningen, kommer jag gärna in tidigt i ett inredningsprojekt om det är möjligt, Men jag kommer lika ofta in sent där kunden redan kommit en bit in i renoveringen.
Ofta har kunden, precis som Mathilda, köpt en ny bostad och ska sätta i gång med renoveringen, men lika ofta är kunderna mitt uppe i sin renovering eller i slutstadiet. Det är en fördel att komma in tidigt. Då finns det möjlighet för kunden att styra om när det gäller kulörval samt funktion och val av tyg och design, men även var larm skall monteras eller hur platsbyggda möbler skall utformas för att inte krocka med gardinerna. När vi börjar tidigt arbetar vi ofta med inspirationsbilder och tygklipp för att hjälpa kunden hitta rätt. På så sätt kan vi tidigt beställa tyger för att ha allt på plats inför slutmätning, sömnad, leverans och montering.
A: Har du någon speciell stil som känns mest mångsidig?
SH: Skräddarsydda gardiner sydda med veckband eller multiband där det går att variera valet av krokar beroende på önskat uttryck och stil upplever jag är mångsidigt. Gardinlängderna kan sedan användas till att hänga som traditionella gardiner eller framför en dörr eller garderob. Gardiner är generellt en mångsidig inredningsdetalj då de kan användas på många sätt i en bostad. Hos Mathilda använde vi, förutom klassiska gardiner på gardinstänger i vardagsrummet, korta veckbandslängder till yngsta sonens sovalkov för att skapa en kojkänsla och gardiner bakom glasdörrar för att dölja förvaring.


En bra regel är att utgå från rummets och fönstrens karaktär samt val av funktion, gardindesign och gardintillbehör. Men en tumregel för att öka volymen i ett rum, är att hänga en bit upp ovanför fönsterfodret för att lyfta blicken och lura ögat. Att hänga högt och brett bidrar visuellt till att skapa rymd i rummet.
A: Har du några allmänna tumregler att tänka på när man bestämmer sig för vilken stil som kan vara bäst för just den här inredningen? Eller ett rum i synnerhet?
SH: Att utgå från kundens behov, önskemål och förutsättningar är tumregeln nr 1. Sedan tittar vi på rummets karaktär, hur rummet och fönstren i synnerhet är utformade för just önskad funktion och stil.
A: Kan du dela med dig av några tips för planering och mätning?
SH: Om kunden skall mäta själv är mitt tips att mäta på flera ställen/punkter, särskilt om gardinerna skall lyfta från golv eller när en hissgardin skall monteras inuti nisch. Allra bäst är att ta hjälp med mätning av en gardindesigner/rådgivare, för att säkerställa att inga mått glöms bort. Allt rum har olika förutsättningar och en gardinrådgivare känner ofta till de fallgropar man som kund kan stöta på.
A: Några tips om var och hur högt man kan hänga gardinerna, i förhållande till fönstret?
SH: En bra regel är att utgå från rummets och fönstrens karaktär samt val av funktion, gardindesign och gardintillbehör. Men en tumregel för att öka volymen i ett rum, är att hänga en bit upp ovanför fönsterfodret för att lyfta blicken och lura ögat. Att hänga högt och brett bidrar visuellt till att skapa rymd i rummet.
A: Brukar du förespråka att tygerna ska stå i golvet?
SH: Väljer vi ett tungt tyg i naturmaterial föreslår jag gärna att gardinerna ska stå på golvet, vilket ger en mjuk och inbjudande samt lyxig och elegant känsla. En skir Trevira som till exempel Lugano däremot kan med fördel sys kortare om ett enklare och stilrenare uttryck önskas.


A: Vilka är dina nuvarande favoriter för just fönsterinredning?
SH: Som gardindesigner älskar jag alla typer av gardiner och stilar, men om jag skall nämna några favoriter så väljer jag klassiska gardinuppsättningar med mycket tyg och gärna arbetade detaljer som tygklädda kornischer, handslagna gardinstänger och speciella kvaliteteter som till exempel möbeltyget Sander med sin råa karaktär kommer från linne- och hampatrådarnas grova yta, ett hållbart och miljövänligt tyg då både hampa och linne kräver minimal bevattning eller skira Paolina, producerad på överblivna ullfiber och lin. Hållbara och återanvända material är något jag gärna ser mer utav. Jag vill även nämna att blanda kvaliteter, att som hemma hos Mathilda, kombinera ett tätare tyg (Bergamo) med struktur med ett skirt tyg (Venere), bidrar till en unik och personlig gardindesign.
A: Är det någon speciell stil inom gardiner och fönsterinredning som du fastnat för på sistone?
SH: Utbudet av tyger och gardiner växer och vi är tillbaka till en del gardinuppsättningar som kunde ses på 80- och 90-talet med mycket tyg och gardinstänger. Idag tar vi in influenserna i inredningarna med nya tygkvaliteter och vi hänger högt och brett till skillnad mot tidigare. Gardinkappor med längder i skira tyger, gardiner med färg och klassiska trästänger med ringar. Personliga och unika fönsterinredningar med fokus på detaljer som snörmakeri etc.
A: Och en trend du inte ser varar länge?
SH: Jag väljer att arbeta med klassisk gardindesign och kvalitetstyger för att skapa tidlösa gardinuppsättningar som är hållbara över tid, vilka i sin tur inte påverkas av trender.